Doa Ramadhan ku mohon dari Mu Ya Allah

My doa Ramadhan 2014. 

Mohon dimakbulkan berkat bulan yang mulia ini..

Subhanallah
Alhamdulillah
AllahuAkbar


Ya Allah Ya Tuhanku. Aku memohon keampunan dari mu dari segala dosa yg telah aku lakukan, sesungguhnya aku insan yang lemah, aku lupa dan lalai pd tanggungjawapku.. byk sungguh dosa ku pd mu YaAllah.. aku malu pada mu, kau beri nikmat kemudahan tapi aku masih leka dan tidak bersyukur pd mu. Aku lemah dgn godaan syaitan, dalam aku engkar aku masih diberi peluang menikmati keindahan dunia.. 

YA Allah, aku bersyukur pd nikmat yg melimpah ruah yg kau beri saban hari. kerap tidak kusedari dan jarang aku mensyukurinya. Aku lena dengan nikmat dunia. sesungguhnya aku sangat bersyukur pada nikmat dunia yang kau beri. Jangan lah kami leka pada kenikmatan sementara ini. Namun Alhadulillah, aku besyukur pada nikmat berkeluarga, nikmat memiliki anak yg bijak dan suami yg penyayang, adik beradik yang senditasa bersama dalam kesukaran, nikmat berkasihsayang, nikmat rezeki yg lebih dari mencukupi, nikmat kesihatan yg baik, nikmat pekerjaan yg stabil, nikmat berkeluarga dan adik beradik yg sempurna.

Sesungguhnya aku akur kekuasaan mu, kelebihan mu, kekuatan mu dan mengasihani kami insan yang penuh kelemahan ini. Aku mohon ihsan dari mu agar diri ini terus diberi kekuatan dalam menghadapi kehidupan ini dan bersedia pada alam seterusnya. Bantulah kami agar sentiasa mendahului hak Mu sebelum yang lain. urusan Mu sebelum urusan yang lain. Tetapkan solat kami tepat pada waktu, sempurna dan diterima.

Puja puji salawat buat junjungan nabi saw dan para sahabat. Muga peribadi dan akhlakmu kami jadikan amalan harian kami

Ya Allah kau ampuni dosa kedua ibubapaku, nenda nenda ku dan mereka yg telah tiada. Aku rindu pada mereka, berikan tempat yg tertinggi sesungguhnya kebaikan mereka keatas kami ilmu mereka yang kami gunakan, kau ampuni lah dosa mereka kau permudahkan urusan mereka disana. Lindungi mereka dari seksaan kubur sebaliknya kau lapangkan kubur mereka. Jasa mereka tiada tandingannya. Tanpa ilmu pengajaran mereka, tiada lah kami. 

YA Allah jadi anakku anaknyg soleh dan solehah, anak anak yang sentiasa mendoakan kesejahteraan kami dunia dan akhirat, yang menjaga akhlak peribadi mereka, dgn akhlak terpuji , menjauhi segala larangan mu. yg bijak dan bijaksana dlm membuat keputusan, yg yang membawa kesejahteraan dunia akhirat. Agar mereka Sentiasa mendoakan kesejahtearaan kami dunia akhirat. Lembutkan hati mereka YaAllah. Banyakkan dan limpahkan kasih sayang antara kami dan mereka dan rasa tanggungjawap sesama sendiri mengutamakan agama dan  keluarga dlm segala urusan mereka. Diterangkan hati pd ilmu dunia dan akhirat. Lulus segala ujian dgn cemerlang dan mendapat pekerjaan yg baik. Dipertemukan jodoh yang baik yang membawa mereka dekat pada Mu dan keluarga. Sempurnakan dan utamakan solat ini buat mu biar tepat pd waktu dan sempurna ibadahnya. Diterima ibadat dan doa kami

YA allah bentuklah peribadi mulia pada kami, sentiasa merendah diri dan tidak tamak dan sentiasa berkongsi ilmu dgn yg lain, dan mengamalkan ilmu yang kami perolehi. Terangkan hati kami pd ilmu yg berguna dan menyampaikan pd mereka yg memerlukan agar dipergunakan sebaiknya. Berilah kami kebijaksaana memilih ilmu yg baik dan pertunjuk Mu dalam membuat keputusan yg terbaik buat diri dan keluarga.

YA ALLAH kurniakan kesihatan buat kami panjangkan dan berkati usia kami agar kami gunakan kekuatan diri ini utk mengingati Mu dan beribadat kepada Mu. Kau sembuhkan lah segala penyakit yg ada pada diri kami yang nampak pada zahir mau pun tidak.. Buanglah segala kafarah penyakit maupun perasaan buruk dari hati kami. 


YaAllah, buangkan sifat buruk kami dan gantikanlah dengan sifat yang mulia disisi-Mu.
Murahkan rezeki kami. Kami bersyukur pada pemberian Mu Ya Allah dan jgnlah kau putuskan rezeki kami. Amat bersyukur diberi rezeki anak anak yang kau jadikan peringatan pada kebesaran Mu dan Ujian buat diri kami. Berkati rezeki ini dan jauhi kami dari rezekinyang tidak yentu sumber halalnya dan tidak kami tamak atau lupa membersihkan rezeki kami pada yg hak..

Ya Allah, Berkatilah rezeki kami, masa dan usia kami dgn perkara yang berfaedah. Menhargai masa yang kau beri pada kami agar tidak lalai melakukan perbuatan tidak berfaedah.


Ya Allah , wujudkan kasih sayang berpanjangan antara kami anak beranak, adik beradik seiisi keluarga, jauhi perbalahan sesama kami, eratkan hubungan sesama kami Ya Allah. Satukan kami demi kebaikan semua. Dantidak takut memperjuangkandan membela agama mu ya Allah.

Ya Allah, Lindungi lah anak anak ku, suami ku adik beradik ku keluarga ku harta benda kami dari damana jua kami berada. Kami bersyukur dan jgnlah kau putuskan rezeki kami.
Kami mohon kesejahteraan dan keselamatan dunia dan akhirat.

 Kami mohon perlindungan dari mu Ya Allah. Jauhkanlah kami dari fitnah, malapetaka, musibah, dosa, maksiat, hasad dengki irihati manusia, penyakit, azab kubur & api neraka , jauhi kami dari segala gangguan yang nyata maupun tidak, gangguan syaitan, gangguan mahkluk halus yang boleh membinasakan kami Ya Allah.

Ya Allah, Permudahkan urusan kami dunia akhirat. Jadikanlah kami individu, anak, ibu, isteri/suami, guru, perkerja , seorang sahabat yang disenangi keluarga saudaramara, rakan dan majikan kami. Satu pekerjaan yg halal buat kami suami isteri.

Ya Allah, Bahagiakan keluarga ini keluarga kami dgn kasih sayang jodoh yg berpanjangan, dapat mengangani kepayahan bersama, mengeratkan kasih sayang berterusan, bersatu satu keluarga dlm segala urusan yg mudah maupun yg payah. Jadikan kami isteri atau suami yg taat, anak sentiasa mendoakan kesejahteraan dan keampunan ibubapa,

Ya Allah, kami Mohon kekuatan diri kesabaran dalam menghadapi kesukaraan. Jgn kau jauhkan kami dikala kemenanagna maupun kepayahan.. 

Ya Allah, jadikalah kami makhluk yg bersyukur pada limpahan nikmat mu.. berlapang dada dan bersangka baik pada ketentuan mu. Dapat menerima ketetapan mu. Redha dlm segala pemberian yg ditakdirkan. 

Ya Allah, Tunjukkan lah kami jalan yg benar jalan yg kau redhai...
Jgn lah kau sesatkan kami setelah kau beri kami pertunjuk dan hidayah mu

Ya Allah, kami panjatkan doa ini buat ibubapa kami, anak anak kami, guru guru kami, sahabat dan saudara kami serta umat islam yg menderita di merta dunia di syria, gaza, afghaniztan, etc. YA Allah tamatkan lah peperangan ini. Amankan dunia ini. Selamatkan lah umat Islam dari kekejaman musuh dan lindungi kami dimana kami berada. 

Sampaikan doa buat teman kami shal wati dan ahli keluarga yg terlibat dlm MH370 dan MH17. Muga keluarga mereka diberi kekuatan menghadapi kesukaran ini.

Ya Allah, Terimalah solat/ ibadah, doa dan amalan kami buat diri kami, ibubapa dan orang yang kami sayangi. Sesungguhnya kami penuh dengan dosa namun kami mohon kekuatan dan kekerapan memohon taubat dari mu.  Kuatkan iman kami istighamah dalam beramal kepada Mu. Matikan dlm iman. Permudahkan lah urusan kematian kami tidak menyikarkan mereka yang menjaga kami.  Muliakan kami disisi mu, angkatkan darjat kami sungguh kami insan yg hina, dan kerap lupa. Kuat lah ingatan kami pada mu dan pada ilmu yang berguna.

Ameen, ameen Ya Rabal Alamin, kami insan kerdil memohon doa kami dimakbulkan, Tiada yg lain tempat kami memohon pertolongan, tempat kami bergantung hrapan melainkan Mu Ya Allah.  Alhamdulillah diberi peluang kali ini,.. Alhamdulillah hajat kami dipenuhi Ramadhan ini. Muga kami terus bermunajat dengan Mu. Semuga kami istiqamah dalam ibadat kami buat Mu Ya Allah. 

Comments

Popular posts from this blog

Cekodok Nenas my mom's open secret recipe to share

I am the VIP of the journey

Bread & Butter Pudding